Recenze Květy Ciznerové

Ještě v dobách našich babiček bylo naprostou samozřejmostí se sejít a společně si zazpívat a zamuzicírovat. Hudba a zpěv byly přirozeným důvodem vzájemného setkávání, komunikace a souznění lidí. Protože děti byly ve styku s hudbou v podstatě již od kolébky, ve které je tehdejší maminky zpěvem uspávaly, stačila se u nichmuzikálnost rozvinout plnou měrou. I v tehdejších vyučovacích hodinách měla hudba daleko větší zastoupení než dnes. Díky tomu nejen že nebyl pro tehdejší děti žádný problém udržet se ve vícehlasém zpěvu, ale tyto děti byly dokonce schopny samy si vícehlas na místě zimprovizovat. Tato skutečnost může v dnešní době připadat většině kantorů jako naprosto nepředstavitelná. Dnes je bohužel naopak smutnou skutečností, že i při pokusu    o dvouhlasý zpěv není většina dětí (ale často i dospělých) schopna udržet se samostatně v hlase, zejména druhém, či třetím. Ze zkušenosti, kterou jsem získala v průběhu svého pedagogického působení, však mohu potvrdit, že mnohé se dá cíleným hudebním vedením ještě dohnat.

Pokud jste tedy odhodláni pustit se se svými svěřenci do vícehlasého zpěvu (či již tak činíte, ale bez znatelných výsledků), je právě pro Vás určena učebnice „Zpívání nás baví 1“, jejíž autorkou je paní Iveta Kateřina I. Poslední. Jedná se o sešit lidových písní v jednoduchém dvojhlasu, ke kterému bylo natočeno ještě CD.  Způsob natočení je podobný způsobu, kterým jsem já sama pracovala s některými žáky, kteří měli problém „udržet se sami v hlase“. Nahrála jsem jim hlas, který budou zpívat a za něj hlas, ke kterému budou zpívat s tím, ať na tom doma pracují. Výsledky byly velmi dobré. CD „Zpívání nás baví“ obsahuje kompletní čtvero provedení každé písně, které je třeba k ideálnímu nácviku. Tedy: dvouhlas – první hlas – druhý hlas -doprovod. Při nácviku je třeba si píseň nejprve poslechnout v kompletním provedení, následně se naučit buď první nebo druhý hlas a posléze si ho zkusit zazpívat s nahraným doprovodem. Poté již můžeme přikročit k samotnému dvouhlasému zpěvu, to znamená zpívat buď s živým partnerem či zpívat si naučený hlas k již nahranému prvnímu či druhému hlasu. Co se týče způsobu nazpívání písní, líbí se mi, že zpěv je naprosto přirozený, tedy ideální pro děti. Je poměrně známou skutečností, že děti mají problém přijmout nevhodný pěvecký vzor, který je může od zpěvu odradit, či - pokud ho přijmou - může jim zkazit vkus, či navodit nehezké pěvecké manýry (neúměrné vibrato, forze atd.).

Já osobně pokládám učebnici „Zpívání nás baví“ za výborný počin, protože způsobem zpracování jde o určité novum, které na hudebním trhu prozatím chybělo. Jsem přesvědčena, že s její pomocí brzy dosáhnete kýžených výsledků.

Květa Ciznerová – pěvecký pedagog, autorka učebnice zpěvu „Unique Vocal Techniquer for Kids“